Sitter i säng och sufa med bärbar.... skitskönt!

Var inne på många tidning hemsida och såg att många skriver mycket om ung och jobb...
börja funderar på detta...
kan nästa håller med alla vad dom skrev...
och kan säger att dom äldre säger "det var bättre förr" stämmer helt!
nu står vi många ungdom maktlös när vi söka jobb.. och var tvugen att bor hemma för att inte ha jobb trots det är egentligen dags för dom att flytta hemifrån.. sverige har sjukhög krav på folk... tex jag har plugga gymnasitet nivå och tog student men den räknar nästa som låg utbildning! vafan vart är vi väg mot!

tänker på min föräldrar.. dom har aldrig haft någon problem... tex min pappa hoppa av skolan och börja jobb som brandman.. fortfarande idag jobbar han där.. men har flytta några grad upp..

Min mamma har fler olika jobb.. men alltid samma sak.. jobba med ekonom.. men har jobba många olika platser... verkan som hon har bara tur och lätt.. som när hon jobba på landsting och blev trött på och söka tjänstledig och börja jobba A9 i kristinehamn och jobbar där ett år sen fick hon fastanställer där.. och jobbar tills sommars så A9 ligger ner men hon fick en annan jobb i Örebro men samma området men kontor har bara flytta till örero och har lite nytt arbetsuppgifter... men mamma tycker att det e tråkig där så hon söka annan jobb.. hon söka en jobb på arbetsförmedning,,, men då fick hennes chef reda på så höjd han hennes lön bara för att behåller henne..


JAG?? jaa tog student 2004.. börja jobbar på Burger King.. har jobbar där tidigare under skoltid så e det bara att be om mer timmar.. men chef vill ej lyssna så fick jag tjatar jätte mycket till slut fattar hon att jag var despart för att behöver verkligen pengar till längehet... och börja jobba mer å mer hela tiden... där är man bara timanställer så e det nästa som en tävling.. tex någon blir sjuk så gäller det att vara snabb att ta över sjuklings tid.. annars finns det ingen kvar några timmar senare.. sen komma en kompis å fråga om jag kan tänker mig jobbar som vikaren elevassistent.. jag tänker jaa varför inte.. *MONEY* och jobba där en månad samt jobbar på bk.... det var en riktigt strssigt å helvets tid.. men kul!
sen när vår terima börja fick jag även timanställer där... och jobba båda stället....
sen till sommar och skolan har sommar lov så får jag klara mig med bara bk... men blev sjukskriv i två å hlv veckor pga skadade... sen åter jag till jobb... och till hösten fick jag fastanställer på skolan och kom in på komvux.. så känns det för mkt med två jobb + studie.. så slutade jag på bk... lite jobbigt samt skönt slipper jobba på kvällarna , helgarna... men har mindre pengar nu... men för hög inkomst för att kunde ansöka bostadbirdag,, fuck off försäkningskassan!

läst också att många jobb lagt ner i sverige.. tänker på för typ 30 år sen finns det många farbiken här men många har flytta till lågprisländer så vi förlorade många arbets hela tiden.. undrar hur det ska ser ut on 30 år när alla företagen har flytta härifrån! Sverige måste vaken nu! dom måste gör skattlättande för företagen för att dom ska stanna här!

tex ser på mitt mormor.. förut när hon hade barn hemma så var hon hemmafru.. och sen när barn flytta hemifrån börja hon jobb.. det var ingen problem trots hon har kanske ej jobba på 25 år.... men nu typ har ej jobba på par år så är det nästa omöljigt att kom in igen på arbetsmarknad! Sverige är en verkligen sjukland!
läst även att fler och fler börja fly till annan land för att jobba.. tror att det e nästa lika bra jag gör det också!

minns även att när jag söka jobb.. när jag sökade jobb sökade jag kanske 100 jobb.. fick bara avslag direkt.. och bara EN lyckas jag komma till intervju.. men kommer aldrig vidare.. men annan jobb jag har nu fick jag via konakt.. jaa..

och sjuk e det att när man går genom annons så står det nästa alltid att dom har krav på erfarenhet men hur e det med oss som sluta skolan nyss.. hur fan ska vi få erfarenhet när vi inte kan få! jag brukar tänker så att det är lika bra att anställer en ung människor dom är färsk och brukar suger upp alla som en svampa så skulle det inte vara lika svårt att anställer en 50 åring som har aldrig jobba med just den området så tar det mer tid att lära dom pga dom brukar ha svårt att förändras medan ungdom är ofta mer flexibal och livig att börja jobba...

värst jag vet när jag kolla på en annons det stod "du måste kunde tala och skriva väl på svenska"
HALLÅ jag är döv så jag kan ej tala men kan skriver.. självklart jag tänker på vilken jobb tex telefonförsäljnng så glöm det men annars är det inte STOR hinder tror jag! och det finns folk som har dyslexi eller ordblind.. eller är dom utländsk men dom gör nog sin jobb lika bra som den "vältala och skrift" person!

jaa lika bra slut här nu.. annars somar ni hihi.. kramar     

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback