ekologiska

Några har fråga mig varför jag vill helst äter ekologiska
Svar är att jag vill tänker på miljön, det är bättre för miljön
och ekologiska innehåller sällan "onödigt saker" som jag
har kopia på några innehåller av olika produkter, Jag har
tar båda saker från samma företagen så det känns mer
rättvis men vissa är det inte större skillnad medan andra
ser man skillnad!
Och jag känner mig mer "rent" att äter ekologiska eftersom
jag vet att det innehåller inte mycket kemiska saker i.

Se gärna nere på några produkter

 

Felix

Ekologiska ketcup

INGREDIENSER Tomatpuré* (75 %), socker*, ättika*, salt, syra (citronsyra) och kryddor. *KRAV-godkänd råvara

 

Ketcup

INGREDIENSER Tomatpuré (60 %), vatten, socker, ättika, salt och kryddor.

 

Ketcup utan socker

INGREDIENSER Tomatpuré (80 %), ättika, stärkelse, salt, kryddor och sötningsmedel (sukralos).

 




Björnekulla

EKOLOIGISKA JORDGUBBESYLT

Innehåll:
Jordgubbar*, socker*, vatten, förtjockningsmedel: (pektin), syra: (citronsyra), (trikalciumcitrat).

*=KRAV-godkänd ingrediens


JORDGUBBESYLT

Innehåll:
Jordgubbar, stärkelsesirap, socker, vatten, förtjockningsmedel (pektin), syra (citronsyra), konserveringsmedel (E202, E211).

 




Bregott

Bregott ekologisk

 Ingredienser: Grädde*, rapsolja*, salt 1,2 %, mjölksyrakultur, vitamin A och D *=KRAV-godkänd ingrediens

 

Bregott normalsaltat

Ingredienser: Grädde, rapsolja, salt 1,2 %, mjölksyrakultur, vitamin A och D

 




Arla

Ekologiska mellanjölk

 Mjölk* fetthalt 1,5 % och vitamin D.
* KRAV-godkänd råvara

 

Mellanmjölk

 Lågpastöriserad mjölk fetthalt 1,5%, vitamin A och D.

 




Kungsörnen

Ekologiskt vetemjöl

Ingredienser *Vetemjöl, mjölbehandlingsmedel: askorbinsyra
*KRAV-godkänd råvara från Europa

 

Extra fint mjöl  (Hittar ej "bara vetemjöl")

Vetemjöl, vetestärkelse, bakpulver ( E 500, E 341, E 450 ), vitaminer: B1, B2, niacin och B6, mjölbehandlingsmedel: askorbinsyra.




Sia glass

KRAV
Gräddglass med vaniljsmak


Ingredienser: Mjölk*, grädde*, socker*, naturlig vaniljarom, äggula*, stabiliseringsmedel (fruktkärnmjöl, guarkärnmjöl).
* KRAV-godkända råvaror


Gräddglass med äkta vaniljstång.


Ingredienser: Mjölk, grädde (28%), socker, glukossirap, vasslepulver, druvsocker, äggula , vaniljarom med vaniljmärg, emulgeringsmedel (mono- och diglycerider av vegetabiliska fettsyror) och stabiliseringsmedel (fruktkärnmjöl, guarkärnmjöl).


Kommentarer
Postat av: jockej

Du har helt rätt i det du skriver. Hur länge ska vi konsumenter få i oss en massa konstgjorda ämnen i livsmedel. Detta kan inte vara bra att hela tiden matas med dessa ämnen. Detta måste sätta sig i kroppen. Fram för rena naturprodukter i livsmedel.

2007-01-29 @ 10:28:08
Postat av: jockej

Tur att det finns sådana som du som vill kämpa för miljön!

2007-01-29 @ 10:46:57
Postat av: Charlotta

haha kanske det.. precis... ett manus från mitt jobb... én intressant tanke. :P

Postat av: Johanna

Det kan man lugn säga. Man kan se skillnaden i innehållet. Men det är intressant att krossande tomater kostar lika mycket som ekologiska krossande tomater. =) Även en av min kurskamrater ska göra examen om potatis påverkan på miljö.

2007-02-08 @ 00:14:40
URL: http://www.nogg.se/LadyDragon
Postat av: emma

keep up the good work;)

2007-02-13 @ 23:02:19
URL: http://emmaelassali.blogg.se
Postat av: Gyldenkål

Hej hej! Interessant inlägg där! Roligt att du har hittat ändå ner till min nogg :) Allt bra m dig och plugganet i E-tuna? Kramkram!

2007-02-14 @ 02:54:51
URL: http://nogg.se/gyldenkal
Postat av: Askungen

Nyfiken...

2007-02-14 @ 10:47:54
URL: http://askungengwall.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback