rubiklös

Kommer ej på bra rubiken idag...
I söndags var jag små förrvirrade eftersom flest skrev/sagt att dom har plockar under julsaker på trettondagen... så jag funderar hur det var med den Knutsdagen.. den 13 jan... i mitt släkten är det traditioner att tar bort julgrej på Knutsdagen så jag frågade en kompis vilken dagen är rätt... han sa båda är rätt... trettonedagen är det kyrkans traditioner men Knutsdagen ska det vara att man släng gran...brukar säger dansar ut julen...


jag hittar en texter..
Trettondag jul

Trettondag jul eller trettondagen infaller tretton dagar efter jul, alltså den 6 januari, och är en röd helgdag i Sverige. Då firades stjärnans kringbärande. Man gick på tiggarstråt från gård till gård. Stjärnan skulle hållas i ständig rörelse, vilket symboliserade solens gång.

Gammal som ung lekte inomhuslekar. Trettondagen har en helgdagsafton som kallas trettondagsafton.
Fram till 1600-talet så innefattade julen tolv dagar och trettondagen var avslutet på den sk. jultolften. Nu varar julen i hela tjugo dagar och julen dansas ut i tjugondag Knut. Knutsdagen firades till minnet av hertig Knut Lavard som mördades på Knutsdagen 1131. På 1600-talet flyttades Knutsnamnet från Trettondedagen den 6 januari till den 13 januari. Den kallas numera tjugondag Knut. Natten mellan Knut och Felix slutade julen. Då hade man knutsbal.

Källa; ©1999-2004 Klara Bohman








Nu annan grej!

Tror mitt ögon ska snart går sönder HAHA.. pluggar å pluggar till tentor.. haft en igår... Grundläggning miljöveteskaplig del 2.... det gick ok.. några frågor var svårt, fick chansar å skriver ner vad jag tror..  får se hur det blir!
På fredag blir det i Miljörätt.. URK... men tror ska gå bra.. eftersom får använda Miljöbalken... å svenska ordbok och synonymboken...
har lite hett disuktera med lärare om dessa bok...
I kursens PM stod det  "Ordboken får man använda om svenska är inte moderspråk"
Lärare är tveksam om det gäller döva.. sa att svenska är våra andra språken och första vi lära oss är teckenspråen och den är våra kommerciaspråken.. jaa blabla å sen sa jag också att hörande kan få "automatiskt" höra nya ord.. men inte döva, vi måste sitter och läsa och det tar mer tid för oss att ligger upp i minnet därför vill jag ha synonymboken....fick gå till handikappsamordning å hon gav mig tillåter... skönt!!


Å Måndag e det omtenta i  Grundläggning miljöveteskaplig del 1...

Sen ska jag tar semester igen HAHA... En vecka bara, sen börjar det nya termin... ska läsa Basutbildning i kemi... jag har inte läst kemi i gymnasitetnivå så måste jag läsa upp den första....
ska också läsa Biostatistik och vetenskapsteori.. fråga ej mig vad den exakt innebär...


HURRA ni flest visste nog ej att mitt telefoni vid comhem fungerar ej.... den fungerar ej när jag flyttar in i augusti och skickade felanmälar vid mail.. har ej annan val så... klart dom e långsam å segt på att svar, dom ställ olika frågor som jag besvarar på... jag sa att jag får inte ens fram kopplingston.. å sen sa dom att någon ska undersköning, tror det var i mitt av okt.... å sen väntarväntar... hör av mig i nov å undrar hur det har går.. fortfarande ej undersökt...väntarväntar tills dec... fortfarade samma svar... å sen när jag kommer hem till pappa så ringade jag dom å skällar ut.. har ju väntar i 5 månader... å samtidigt fick besked att det var något fel men inte på mitt utan något som jag inte vet haha.. å fick mail idag dom sa att den ska uppdaterad i feb... jaa typisk!! men ska få kompletter för detta iallafall...


Det känns som jag e osynligt på msn ibland... jag e inne en del, vet att jag ibland inte är "inte vid dator" men har förbättre mig så jag ändra till online men ändå e det ej stort skillnad...
Dilemma!! Flest har tänker "Det e alltid jag som måste hör av mig" men tänker på vad händer om alla tänker så... så till sista skriver man aldrig till varann!
  

Kommentarer
Postat av: Anna B

Så sant det är med msn, där står man "inte vid datorn" eller nåt sånt. Jag tror att de flesta orkar inte höra av sig jämt utan då och då. Men just nu är jag i den period som inte har tid att prata på msn pga har en del hemtentor cch nu har jag en sista hemtenta som ska vara inne imorgon och av den ska jag redovisa i 10 min. Det blir lite svårt att krympa lite till 10 min men det ska nog bra. Får plocka ut de viktigaste. :)
Ja, lycka till tentor!!

/A

2007-01-10 @ 13:55:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback