Morgonpigg!!!

Vi gick och la oss igår efter 12 tiden.. somna typ snart innan 1... och jag vaken självmant 06:38 och var jätte pigg.. förstår ej varför, jag brukar inte vaken själv efter ca 5 timmars sömn, brukar gör det via ca 7-8 timmar...
Första jag tänker på när jag vaken var min mormors hus..
Jag bara tänker på om jag fått en bra jobb så skulle jag kunna tänker mig fixa att mormors hus blir som min sommarstuga..
Tror hus finns kvar i min morbrors ägo... är osäker men kan kolla upp...
Varför jag kommer på så ide vet jag inte..
Men mina tankar sker iväg vad jag skulle göra med hus... Hus är delvis renoverat under 2000 talet pga. hus har blev utsatt för hussvampar så halv av hus fick river och lägga in nya.. jag menar bokstav halv hus.. ni skulle se hur det såg ut då..
Hus är två våningar hög och hussvampar angrip nästan hela nedre våning så dom fick riva bort hela golvet i nedre våning och runt 60 % vägg.. så det var en del stödpelare runt för övervåning ska står kvar... och sen när det blev klar så fixa morbror en helt nya köket.. WOW kan jag säga... Mormors gamla kök är INTE modern alls, den har noll anpassar.. tror köket har se ut så sen hus bygga, typ 20 talet.. Tex. det finns inte plats för kylskåp, det finns ju inte stans att bygga in kylskåp så den fick står bredvid.. och diskho är verkligen låg.. den är kanske bara 70-80 cm hög... spis stod längst bort från alla.. man fick gå runt hela köket om man ska laga mat.. Men morbror fixa köket så det blir mycket bättre och alla är nya.. Han flyttade in vattenpump i skafferi, den stod precis utanför hus förut men brukar blir problem ibland pga. kyl...
Jag låg och dagdröm lite hur jag skulle fixa hus... jag skulle börja med att fixa rester av hus.. det behövs tapeterna om eller måla HELA hus.. många av tapetera har liksom alltid funnit där.. så den är över 25 år gammal... Sen skulle jag nog fixa toalett också, dom har fixa in toa i hus under 70 talen.. Ja min mamma fick använda dass när hon var liten.. tänker er att dom var tvungen att gå ut i vinter till kallt dass.. USCH... är glad att de finns toa när jag födds;)
Jag skulle också fixa atlant..
Hus har två entréer, en är "groventré" och andra är "finenntré" men vi använda aldrig den finentré, den ligger lite fel och när man ska gå in så finns det två dörren som är låst samt det finns en liten atlant där.. ni vet som tak med två bänk på varsin sida, men där har morfar sätt upp plast runt "fönster" och använda den som förrådet, dom brukar ligger ved och saker där... Men jag skulle fixa så den "finentré" börja användas igen samt bättre stig dit.. eftersom när man kommer med bil och parkering är precis mittemot groventré så det blir självklart att vi gå dit.. och med grov entré kommer man till farstu och sen direkt in i köket...
Sen skulle jag kanske fixa lite insyn skydd runt tomten.. det är ganska stor tomten och den är uppdela i två området.. första tomten är vid huset, det finns en grannenhus på ena sida av tomten men det finns väg runt denna området, därför ville jag ha insyn skydd och det är därför tomten är uppdela i två pga. en väg går tvär genom, på andra sidan där finns det vedbod, förrådet, garage, verkstad..
I samma tomte som hus finns, det finns jordkälla och en gammal tvättstuga... den har fungerar som morfars snicakbod samt mormors och morfars barnbarns lekstuga.. Ja det var konstig kombi med snickaboda samt lekstuga men det fungerar.. Morfar har aldrig farlig eller vass saker där.. och av oss alla barnbarn är vi 3 killar och en tjej så vi killar tycker nog mest om våran lekstuga som är fullt med snickrbar saker ;)
Sen funderar jag också på hur hus ska värma upp.. är osäker om morbror har gör något men vad jag tror att den går fortfarande på ved och  vid behov så el.. jag skulle fixa någon billig alternativ och kräver inte lika mycket tillsyn.. som pellets, då måste jag åka dit ofta under vinter för fylla på.. så jag kommer på att bergvärme är nog den bra lösning.. kanske.. sen kan jag alltid fixa solfångare/solcell.. men problem är att det finns inte tak på södersida.. tak står mot väst och öst sida.. Jaa.. kan kanske ställa upp dom på jordkälla.. Men det kanske inte blir snygg då.. Men det finns säker lösning..
Men det finns ju solcell som kan sitter upp på fasad nu men tycker det skulle blir ful då.. hus är ju i klassisk Falun röd med vit knutor och har klassisk tak typ.. minns ej vad den kallas just nu men den är typ topp ner mot mitt lut den lite men sen rester av häften är den brant....

Mormors hus ligger ca 5 km från min pappas hus, den ligger ute på landet.. därför tycker jag att den passar nog bra som sommarstuga och det finns flera hus i området så jag tror att det är bra pga grannen kan ha koll...
Inte om den grannen i gula hus bor kvar.. dom är skumt...
En kvinna.. måste vara över 90 år nu, bor där med sin son, som är säker 70 år.. å han är alkis.. Minns en gång jag, mamma å mormor satt och fika, när man tittar genom köksfönster ser man grannens hus, och då såg vi honom, han låg mitt på vägen däckad, hans mamma fick gå dit och släpa över honom till gräsmattan... Men mannen är jätte snäll egentligen, när vi kusiar var små brukar han kommer och bjuda på glass till oss...

Ja det är nog.. tror det är tillräckligt jobbig för er läsa denna på måndag morgon

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback