Skolminister är ute och cyklar (i urskogen)...

Läste i Aftonbladet att Jan Björklund tycker att komvux är onödig och tycker att den ska tas bort..
Men herrgud!
Hur kommer det blir med samhället om man inte har möjlighet att läsa upp sig... alltså sitter man fast i klister hela liv..
Han kanske tror att elever blir mer motived att plugga på gymnasitet om dom inte har framtiden.. Nej han tänker alltså i fel banor! Viss person kanske har otur under skolgång dom kanske var tvugen att hoppa av skolan av olika orsak, kanske sjukdom eller så.. hur ska dom får chans att kommer ikapp.. Och om elever känner sig inte tillräckligt motived kommer dom ge upp lång innan dom tar student för då inse dom att de har inte möjlighet att får en chans till.
Jag har läser på komvux 2 gånger, första för att fixa min engelska som jag inte fick godkänd, andra var det matte c för det behövs för att läsa på min program på högskola.. utan dom två skulle jag aldrig får läsa på högskola...

jag hoppas att riksdagen inte godkänd hans förslag! Kanske kan skräpa reglar till dom som vill läsa på komvux men inte att tas bort helt..

min scenarier om 30 år om den förslag genomför tror jag att det kommer blir enorm klyft i samhället..
Dom som inte lyckas läsa sig till behörlighet nivå på gymnasitet kommer nog inte lyckas i arbetsmarknad tankar på vilken krav arbetsmarknad det finns idag.. "högre utbildning och arbetslivserfarenhet"... medan dom som lyckas kan läsa vidare.. så jag tror det kommer blir en stor gap mellan dessa klass... Sverige som har jobbat med att ta bort samhällets klass i många år, att snacka om att kastar bort alla de arbeta...

Kommentarer
Postat av: malin

håller med dig, helt sjukt!

Postat av: Pea

Vaa fick ni erbjuande i västra frölunda? var i västra frölunda om jag få fråga?!.. vore trevlig om vi ta upp tillbaka våra kontakt!

Gillar Andy lgh?..:)

2009-06-17 @ 17:00:03
URL: http://artan.blogg.se/
Postat av: Pea

Hahaha, synd för annars ha vi bo jättenära varandra....:) hur har det gått med lghsökande nu då?....

2009-06-22 @ 18:38:32
URL: http://artan.blogg.se/
Postat av: Dennis

Hehe.. Då ska jag inte klaga.. :D

2009-06-25 @ 10:28:52
URL: http://www.dennislindell.blogg.se.
Postat av: Kenneth Sandberg

Hopplös regeringen!De tror att de spara pengar och tid men det gör inte i framtiden..

2009-06-25 @ 22:00:04
URL: http://internett4000.blogg.se/
Postat av: Johan

Ja, det låter lite hemskt. Han är kanske för hård. Men jag tycker att det är GANSKA okej (jag menar inte att jag håller helt om med). Då inser ungdomar att det lönar sig att plugga hårt under gymnasiet, inte festa bort tiden som man har under gymnasiet. Ta chansen liksom. Typ skrämma ungdomar lite. Men självklart att de som är skoltrötta som får aldrig chans att bättra sig. Det är minus. Men de kan kanske ta ledigt från gymnasiet (sabbatsår) sen tillbaka till gymnasiet. Jaha, det är min lilla åsikt :)

2009-06-26 @ 20:39:49
URL: http://mercid.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback